ID: 59974
Omschrijving
Samenvatting
In dit boek wordt het grillige verloop van de ruim vier eeuwen oude Neder- lands-Chinese betrekkingen in een breed cultuur-historisch perspectief geplaatst. Kaapvaart op de Chinese kust, \'t verwaarloosd Formosa, de gezantschappen aan het Mantsjoehof in Peking, de thee en porselein handel te Kanton, de Koloniale verhoudingen in Zuidoost Azië, de Chinese eetcultuur in Nederland, Sneevliet, Slauerhoff, Van Gulik en Ivens. Het is maar een greep uit de vele onderwerpen en namen die deel uitmaken van het fascinerende verhaal over een geslaagde ontmoeting tussen Oost en West.
In het traditionele Chinese wereldbeeld reikte de uitstraling van het keizerlijk hof tot ver over de grenzen. Dit ideaal vond zijn uitdrukking in het ritueel waarmee de betrekkingen met de barbaren geregeld werden. Het tribuut- stelsel verplichtte de buurlanden regelmatig afgezanten naar het Chinese Hof toe te sturen om eerbied te betuigen aan de Zoon des Hemels. Als blijk van trouw boden zij bij die gelegenheid produkten uit het eigen land aan. Langzamerhand ontaardde het tribuutstelsel in een verkapt internationaal handelssysteem. Steeds omvangrijker karavanen sloten zich bij de gezanten aan om hun exotische waar op de markten van de hoofdstad af te zetten. De Nederlandse kooplieden in de zeventiende eeuw hadden maar weinig begrip voor deze manier van handeldrijven. Pogingen om een handelspost te vestigen aan de Chinese kust mislukten keer op keer.
In Zuidoost-Azië lag het anders. Daar werd de basis gelegd voor de nauwe samenwerking tussen Nederlanders en Chinezen. Er bestond van Chinese zijde zelfs waardering: alle vreemdelingen zijn blind in het zakendoen, slechts de Hollanders hebben één oog, terwijl de Chinezen er over twee beschikken is een Chinees gezegde uit de achttiende eeuw. In Nederland bestaat ook waardering voor de Chinese ondernemingslust. Hierop wordt gedoeld als Nederlanders zich de Chinezen van Europa noemen.
Recensie(s)
Ter gelegenheid van het voorgenomen bezoek van koningin Beatrix aan China in voorjaar 1989 verstrekte het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de sinoloog en historicus L. Blusse de opdracht tot het beschrijven van de geschiedenis van de Nederlands-Chinese betrekkingen van 1601 tot de moderne tijd. De auteur heeft zijn taak op voortreffelijke wijze volbracht. Vanzelfsprekend wordt veel aandacht besteed aan de 17e eeuw, toen VOC van 1622 tot 1661 heerste over Taiwan, maar ook andere perioden en onderwerpen krijgen ruime aandacht, bijv. de 18e eeuwse Europese chinoiserie, de ontwikkeling van de Chinese gemeenschap in Nederlands Oost-Indie, de ontwikkeling van zakelijke contacten sinds de 19e eeuw, de activiteiten van de missionarissen Van Steyl en van de Komintern-agent Sneevliet, en de groei van de Nederlandse sinologie. Het zeer leesbaar geschreven verhaal is verlucht met talrijke zorgvuldig geselecteerde illustraties.
(NBD|Biblion recensie, W.L. Idema.)
Verzendkosten € 4,15
Hardcover met papieren omslag in nieuwstaat
In dit boek wordt het grillige verloop van de ruim vier eeuwen oude Neder- lands-Chinese betrekkingen in een breed cultuur-historisch perspectief geplaatst. Kaapvaart op de Chinese kust, \'t verwaarloosd Formosa, de gezantschappen aan het Mantsjoehof in Peking, de thee en porselein handel te Kanton, de Koloniale verhoudingen in Zuidoost Azië, de Chinese eetcultuur in Nederland, Sneevliet, Slauerhoff, Van Gulik en Ivens. Het is maar een greep uit de vele onderwerpen en namen die deel uitmaken van het fascinerende verhaal over een geslaagde ontmoeting tussen Oost en West.
In het traditionele Chinese wereldbeeld reikte de uitstraling van het keizerlijk hof tot ver over de grenzen. Dit ideaal vond zijn uitdrukking in het ritueel waarmee de betrekkingen met de barbaren geregeld werden. Het tribuut- stelsel verplichtte de buurlanden regelmatig afgezanten naar het Chinese Hof toe te sturen om eerbied te betuigen aan de Zoon des Hemels. Als blijk van trouw boden zij bij die gelegenheid produkten uit het eigen land aan. Langzamerhand ontaardde het tribuutstelsel in een verkapt internationaal handelssysteem. Steeds omvangrijker karavanen sloten zich bij de gezanten aan om hun exotische waar op de markten van de hoofdstad af te zetten. De Nederlandse kooplieden in de zeventiende eeuw hadden maar weinig begrip voor deze manier van handeldrijven. Pogingen om een handelspost te vestigen aan de Chinese kust mislukten keer op keer.
In Zuidoost-Azië lag het anders. Daar werd de basis gelegd voor de nauwe samenwerking tussen Nederlanders en Chinezen. Er bestond van Chinese zijde zelfs waardering: alle vreemdelingen zijn blind in het zakendoen, slechts de Hollanders hebben één oog, terwijl de Chinezen er over twee beschikken is een Chinees gezegde uit de achttiende eeuw. In Nederland bestaat ook waardering voor de Chinese ondernemingslust. Hierop wordt gedoeld als Nederlanders zich de Chinezen van Europa noemen.
Recensie(s)
Ter gelegenheid van het voorgenomen bezoek van koningin Beatrix aan China in voorjaar 1989 verstrekte het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de sinoloog en historicus L. Blusse de opdracht tot het beschrijven van de geschiedenis van de Nederlands-Chinese betrekkingen van 1601 tot de moderne tijd. De auteur heeft zijn taak op voortreffelijke wijze volbracht. Vanzelfsprekend wordt veel aandacht besteed aan de 17e eeuw, toen VOC van 1622 tot 1661 heerste over Taiwan, maar ook andere perioden en onderwerpen krijgen ruime aandacht, bijv. de 18e eeuwse Europese chinoiserie, de ontwikkeling van de Chinese gemeenschap in Nederlands Oost-Indie, de ontwikkeling van zakelijke contacten sinds de 19e eeuw, de activiteiten van de missionarissen Van Steyl en van de Komintern-agent Sneevliet, en de groei van de Nederlandse sinologie. Het zeer leesbaar geschreven verhaal is verlucht met talrijke zorgvuldig geselecteerde illustraties.
(NBD|Biblion recensie, W.L. Idema.)
Verzendkosten € 4,15
Hardcover met papieren omslag in nieuwstaat